RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN




Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh                                     : 20 Mac 2012
Masa                                      : 8.40 – 9.40
Kelas                                      : 4 Alpha
Bilangan murid                       : 32 orang
Umur  Murid                            : 10 tahun
Mata Pelajaran                       : Bahasa Melayu
Tema                                      : Pencemaran Alam Sekitar
Tajuk                                      :  Pencemaran Udara
Hasil Pembelajaran                 : Fokus Utama
                                                 8.1 Membina dan menulis perkataan,ayat tunggal, dan 
                                                   ayat   majmuk.
                                                   Aras 1(i). Menulis perkataan dan pelbagai jenis   
                                                                   ayat berdasarkan topik yang diberikan.
           
 Fokus Sampingan
4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong dan 
      menentang sesuatu pendirian dengan memberikan
      alasan yang sesuai secara sopan dalam aktiviti yang  
      dirancang.
      Aras 2 (i) Memberi pendapat dengan alasan tentang 
                      sesuatu topik.

Objektif Pelajaran                :  Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :
  i)             Menyatakan punca-punca pencemaran udara berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
  ii)            Memberi pendapat dengan alasan daripada gambar  yang diberi.
  iii)           Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan perkataan yang diberi.

Sistem bahasa                     :  i)        Tatabahasa – ayat tunggal, ayat majmuk
                                               ii)       Sebutan dan intonasi – membaca ayat dengan
                                                         sebutan dan intonasi yang betul
  iv)            Kosa kata – tercemar, asap, pernafasan, kebakaran,     jerebu
        
Pengisian Kurikulum          :    i)        Ilmu – Kajian Tempatan, Pendidikan alam Sekitar
                                               ii)       Nilai – bekerjasama, tanggungjawab, menghargai 
                                                        alam, bertolak ansur, bersyukur
                                               iii)      Kemahiran Bernilai Tambah
a)    Kemahiran Berfikir –  membuat inferens, mengenal pasti sebab dan akibat, menjana idea
b)    Pembelajaran Kontekstual – pengalaman membakar sampah
c)    Kecerdasan Pelbagai – mencatat nota
Bahan Bantu mengajar      : Gambar, pita rakaman, kad imbasan, manila kad, pen
                                             marker, kertas A4 (dibahagi 4)
Pengetahuan Sedia Ada   :
   i.              Murid pernah melihat pencemaran udara yang berpunca daripada asap kereta, sampah yang dibakar, asap daripada kilang dll
                                               Ii.        Murid dapat menerangkan suasana udara yang  
                                                        tercemar

No comments:

Post a Comment