LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN


             Rancangan Persediaan Mengajar Tahun 4
Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan
/
Set Induksi
(5 minit)
11.10 – 11.15

Gambar Tunggal
Contoh : kucing, ayam, itik
Contoh soalan:
i.              Adakah haiwan ini berguna kepada kita? Mengapa?
ii.            Bolehkah kita memukul haiwan ini?
Nilai murni – kasih sayang

i.              Guru mempamerkan gambar tunggal  di hadapan kelas.
ii.            Guru bersoal jawab tentang   
gambar yang dipamerkan.
iii.           Guru menekankan nilai murni berkaitan kasih sayang yang boleh diadaptasikan daripada gambar yang dipamerkan.
iv.           Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.

Teknik
-       Sumbangsaran
Bahan Bantu Mengajar
-       Gambar Tunggal
Nilai murni
-       Kasih Sayang
KBT
-       Pembelajaran Kontekstual
  

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Langkah 1
( 10 minit )
11.15 – 11.25 pagi


Lampiran petikan Cerita

Bacaan Nyaring

Nilai murni –  bermuafakat, hormat-menghormati


i.  Guru mengedarkan petikan ‘Monyet Yang Pintar’ kepada semua murid.
ii. Guru membimbing murid membaca
    petikan cerita dengan menggunakan 
    intonasi dan sebutan yang betul
    serta jelas.
iii.Latih tubi membaca petikan cerita 
    secara berkumpulan dengan 
    bimbingan guru


Hasil Pembelajaran
-        Objektif 1
Teknik:
-       Bacaan Nyaring
-       Latih tubi
Bahan Bantu Mengajar
-       Lampiran Petikan Cerita
Nilai murni
-       bermuafakat

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Langkah 2
( 10 minit )
11.25 – 11.35 pagi

Contoh Soalan:
i. Bagaimanakah sikap  
   singa terhadap 
   binatang yang lain?

ii. Apakah balasan
    terhadap sikap yang
    mementingkan diri 
    sendiri?


i.  Guru memilih beberapa orang murid untuk membaca petikan cerita.
ii. Murid yang dipilih membaca petikan menggunakan intonasi dan sebutan yang betul serta jelas.
      iii.Guru bersoal jawab dengan murid  
          tentang petikan cerita tersebut.

Hasil Pembelajaran
-       Objektif 1
Teknik:
-       Soal jawab


Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Langkah 3
(18 minit )
11.35 – 11.53 pagi

Bercerita dengan gaya dan intonasi yang betul.
Contoh ayat majmuk
i.              Kambing tua dan kawan-kawannya berbincang cara menyelamatkan diri mereka.
Contoh ayat tunggal
i.     Singa mengaku dirinya raja.


i.              Guru meminta murid bercerita berdasarkan petikan cerita ‘Monyet Yang Pintar”.
ii.            Murid bercerita dengan menggunakan ayat majmuk dan ayat tunggal dengan gaya dan intonasi yang betul.
iii.           Guru memantau dan membimbing murid  semasa bercerita.
iv.           Murid bersama guru membuat penilaian terhadap murid yang bercerita.

Hasil Pembelajaran
-       FU. 2.1 A 2(i)
-       Objektif 2
Teknik:
-       Bercerita
KBT
-       Kecerdasan pelbagai
-       Kreativiti
Nilai murni
-       Keyakinan diri
-       Bertolak ansur

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Langkah 4
( 12 minit )
11.53 – 12.05

Contoh kosa kata
-       bengis
-       menangkap
-       bahagia
-       merayu
-       perigi

Contoh ayat tunggal
i.              Singa itu sangat bengis.
ii.            Kucing menangkap tikus



i.              Guru mempamerkan kad perkataan yang diambil daripada petikan cerita.
ii.            Secara berkumpulan, murid diminta berbincang dan membina ayat tunggal berdasarkan kad perkataan tersebut.
iii.           Murid menulis ayat tunggal yang dibina pada manila kad yang disediakan dengan bimbingan guru.
iv.           Wakil daripada setiap kumpulan diminta membentangkan hasil kerja mereka.


Hasil Pembelajaran
-       FS. 8.1 A 1(i)
-       Objektif 3
Teknik:
-       Sumbangsaran
-       Perbincangan
Kosa kata
Ayat tunggal
Nilai murni
-       Bekerjasama
Bahan Bantu Mengajar
-       Kad perkataan
-       Manila kad
-       Pen marker



Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Catatan

Penutup
( 5 minit )
12.05 – 12.10 tengah hari

Contoh soalan
i.              Apakah yang dapat kita pelajari tentang cerita tadi?
ii.            Apakah nilai murni yang telah kita pelajari pada hari ini?


iii.           Guru membuat rumusan tentang pelajaran hari ini secara sumbangsaran dengan murid.
iv.           Guru dan murid berbincang tentang nilai murni yang diperolehi.

Teknik:
-       Sumbangsaran
-       Soal jawab

Nilai murni
-       Saling membantu
-       Bertolak ansur
-       Menghormati rakan




No comments:

Post a Comment