Rancangan Persediaan Mengajar Tahun 4
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
/
Set Induksi
(5 minit)
11.10 – 11.15
|
Gambar Tunggal
Contoh : kucing, ayam, itik
Contoh soalan:
i.
Adakah haiwan ini berguna kepada kita? Mengapa?
ii.
Bolehkah kita memukul haiwan ini?
Nilai murni – kasih sayang
|
i.
Guru mempamerkan gambar tunggal di hadapan kelas.
ii.
Guru bersoal jawab tentang
gambar yang
dipamerkan.
iii.
Guru menekankan nilai murni berkaitan kasih sayang
yang boleh diadaptasikan daripada gambar yang dipamerkan.
iv.
Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran
hari ini.
|
Teknik
-
Sumbangsaran
Bahan Bantu Mengajar
-
Gambar Tunggal
Nilai murni
-
Kasih Sayang
KBT
-
Pembelajaran Kontekstual
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
1
(
10 minit )
11.15
– 11.25 pagi
|
Lampiran petikan Cerita
Bacaan Nyaring
Nilai murni –
bermuafakat, hormat-menghormati
|
i. Guru mengedarkan
petikan ‘Monyet Yang Pintar’ kepada semua murid.
ii. Guru membimbing
murid membaca
petikan
cerita dengan menggunakan
intonasi
dan sebutan yang betul
serta
jelas.
iii.Latih tubi membaca petikan cerita
secara
berkumpulan dengan
bimbingan
guru
|
Hasil Pembelajaran
-
Objektif 1
Teknik:
-
Bacaan Nyaring
-
Latih tubi
Bahan Bantu Mengajar
-
Lampiran Petikan Cerita
Nilai murni
-
bermuafakat
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
2
(
10 minit )
11.25
– 11.35 pagi
|
Contoh Soalan:
i. Bagaimanakah sikap
singa terhadap
binatang yang lain?
ii. Apakah balasan
terhadap sikap yang
mementingkan diri
sendiri?
|
i. Guru memilih
beberapa orang murid untuk membaca petikan cerita.
ii. Murid yang dipilih
membaca petikan menggunakan intonasi dan sebutan yang betul serta jelas.
iii.Guru bersoal jawab dengan
murid
tentang petikan cerita tersebut.
|
Hasil Pembelajaran
-
Objektif 1
Teknik:
-
Soal jawab
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
3
(18
minit )
11.35
– 11.53 pagi
|
Bercerita dengan gaya dan intonasi yang betul.
Contoh ayat majmuk
i.
Kambing tua dan kawan-kawannya berbincang cara
menyelamatkan diri mereka.
Contoh ayat tunggal
i.
Singa mengaku dirinya raja.
|
i.
Guru meminta murid bercerita berdasarkan petikan
cerita ‘Monyet Yang Pintar”.
ii.
Murid bercerita dengan menggunakan ayat majmuk dan
ayat tunggal dengan gaya dan intonasi yang betul.
iii.
Guru memantau dan membimbing murid semasa bercerita.
iv.
Murid bersama guru membuat penilaian terhadap murid
yang bercerita.
|
Hasil Pembelajaran
-
FU. 2.1 A 2(i)
-
Objektif 2
Teknik:
-
Bercerita
KBT
-
Kecerdasan pelbagai
-
Kreativiti
Nilai murni
-
Keyakinan diri
-
Bertolak ansur
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Langkah
4
(
12 minit )
11.53
– 12.05
|
Contoh kosa kata
-
bengis
-
menangkap
-
bahagia
-
merayu
-
perigi
Contoh ayat tunggal
i.
Singa itu sangat bengis.
ii.
Kucing menangkap tikus
|
i.
Guru mempamerkan kad perkataan yang diambil daripada
petikan cerita.
ii.
Secara berkumpulan, murid diminta berbincang dan membina
ayat tunggal berdasarkan kad perkataan tersebut.
iii.
Murid menulis ayat tunggal yang dibina pada manila
kad yang disediakan dengan bimbingan guru.
iv.
Wakil daripada setiap kumpulan diminta membentangkan
hasil kerja mereka.
|
Hasil Pembelajaran
-
FS. 8.1 A 1(i)
-
Objektif 3
Teknik:
-
Sumbangsaran
-
Perbincangan
Kosa kata
Ayat tunggal
Nilai murni
-
Bekerjasama
Bahan Bantu Mengajar
-
Kad perkataan
-
Manila kad
-
Pen marker
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Penutup
(
5 minit )
12.05
– 12.10 tengah hari
|
Contoh soalan
i.
Apakah yang dapat kita pelajari tentang cerita tadi?
ii.
Apakah nilai murni yang telah kita pelajari pada
hari ini?
|
iii.
Guru membuat rumusan tentang pelajaran hari ini
secara sumbangsaran dengan murid.
iv.
Guru dan murid berbincang tentang nilai murni yang
diperolehi.
|
Teknik:
-
Sumbangsaran
-
Soal jawab
Nilai murni
-
Saling membantu
-
Bertolak ansur
-
Menghormati rakan
|
No comments:
Post a Comment